Kleuters en lagere schoolkinderen met een taalontwikkelingsvertraging, taalontwikkelingsstoornis, algemene ontwikkelingsretardatie, meertalige kinderen en kinderen met autismespectrumstoornis die problemen vertonen met verbale communicatie en sociale interactie.
Doelstellingen
Aanleren van non-verbale en verbale communicatieve functies, conversatievaardigheden en verhaalopbouw in natuurlijke setting met andere kleuters/ lagere schoolkinderen via communicatieve- en sociale interacties.
Stimuleren van het functioneel gebruik van communicatieve vaardigheden in functie van transfer naar de thuis- en klassituatie.
Via taalhandelingen binnen dagdagelijkse activiteiten wordt het communicatief functioneren uitgelokt en bevorderd.
Taalgebruik en taalinhoud komen naast talige denkstimulering grondig aan bod via (mondelinge en schriftelijke) talige expressie, sensorische en motorische activiteiten en allerlei spel-, doe- en denkactiviteiten.
Programma
Eigen uitgewerkte therapiesessies: het programma wordt aangepast aan de verschillende cliënten.
Praktisch
Wekelijkse sessie op een voor- of namiddag: anderhalf uur.
Maximum aantal kinderen: afhankelijk van de groepsamenstelling 4 à 6 kinderen.