Naam groepstherapie
Doelgroep/leeftijd
- Kinderen met een ADHD- of ADD-problematiek, gepaard met executieve functiestoornissen, die zich thuis en/of op school uiten.
- In de groep komen kinderen vanaf de leeftijd van 8 jaar (3de leerjaar) tot de leeftijd van 12 jaar (6de leerjaar).
- er nemen maximaal 5 kinderen deel aan de groep.
Doelstellingen
- Psycho-educatie m.b.t. ADHD en executieve functiestoornissen.
- Werken aan een efficiëntere denk- en leerhouding.
- Aanleren van oplossingsvaardigheden bij taakuitvoering en bij sociaal-emotionele moeilijkheden.
- Werken aan emotieregulatie.
- Aanleren van zelfcontrolestrategieën.
- Aanpak van de organisatie- en structureringsproblemen.
Programma
Uit wetenschappelijke literatuur en behandelprotocollen blijkt de optimale aanpak voor kinderen met een ADHD-problematiek te bestaan uit 3 pijlers:
- Psycho-educatie: informatie over het probleem en ermee leren omgaan.
- Cognitieve gedragstherapie: werken aan gedragsverandering.
- Medicatie: al of niet aangewezen voor het kind.
Binnen de structuurgroep willen we vooral werk maken van die eerste twee pijlers.
Praktisch
- Het programma bestaat uit verschillende bijeenkomsten, gespreid over een half jaar (met uitzondering van de schoolvakanties).
- De structuurgroep wordt tweemaal per jaar georganiseerd, van september tot januari en van februari tot juni.
- Er zijn 14 bijeenkomsten met de kinderen, telkens op maandag van 17h15 tot 19u15. Hierbij sluiten de ouders het laatste halfuur bij de groep aan. Verder zijn er 3 bijeenkomsten samen met de ouders en leerkrachten, telkens op maandag van 19u30 tot 21u30.
- Er is een psycho-educatieve bijeenkomst met de kinderen en hun brussen.
- Er is ook een folluw-up-bijeenkomst gepland na 6 maanden.