Naam groepstherapie
Doelgroep/leeftijd
Doelstellingen
De groepstherapie beoogt volgende doelen:
Minder spanning ervaren en minder faalangstig zijn in sociale situaties.
Verwerven van kennis over sociale vaardigheden om beter te kunnen handelen in complexe sociale situaties.
Kind competenter maken in de sociale omgang met leeftijdsgenootjes.
Kind stimuleren het aangeleerde gedrag toe te gaan passen in zijn dagelijkse omgeving.
Programma
Junglemaatjes is een methode die theoretische onderbouwde en aantrekkelijk uitgewerkte lesmaterialen voor de kleuter combineert met therapeutische competenties. Een groepswerking waar rust, veiligheid en verbinding centraal staat zodat elke kleuter zich kan ontplooien.
Om ieders talent en potentieel te maximaliseren, op welk ontwikkelingsdomein dan ook.
Om zichzelf en anderen te leren kennen en accepteren
Om te leren omgaan met grote en kleine emoties
Om handvatten voor het leven aan te bieden in het omgaan met elkaar
In het groepje vertrekken we vanuit de ASS-problematiek. Deze kinderen hebben moeite op sociaal en communicatief vlak, flexibel denken (autistisch denken is belangrijk). Daarnaast merken we ook vaak sensorische interesses en gevoeligheden. Het autistisch denken meenemen in de aanpak zorgt voor rust en veiligheid bij de kinderen. Dit hebben ze nodig om tot leren te komen. Bij de kleuters starten we met de basisvaardigheden die je nodig hebt om tot sociale vaardigheden te komen. Hierbij zijn imitatie en gedeelde aandacht enorm belangrijk. Kinderen leren een heleboel sociale vaardigheden door spontane situaties rondom zich. Kleuters met autisme richten zich eerder op voorwerpen of details en minder op de context.
We creëren natuurlijke speelsituaties adhd van thema’s, waarbij we de communicatie, omgangsregels en sociale vaardigheden gaan bijsturen. Ook hier starten we met de basis om dan later hierop verder te bouwen. (vb. denk aan de huiswerkopdrachten).
Individuele therapie is een goede manier om deze vaardigheden aan te leren, maar dan is het moeilijk voor de kinderen om te link te leggen. Ze passen wat ze hebben geleerd niet toe in hun dagelijkse leven. Door in groep te werken bieden we meer oefenmomenten aan en het groepsgebeuren zorgt ervoor dat we het gedrag van de kinderen kunnen bijsturen, dit zijn belangrijke leermomenten voor hen. Dit stimuleert de kinderen om de aangeleerde vaardigheden ook toe te passen op school, thuis,… Vandaar ook het gebruik van de communicatiemap/ huiswerkopdrachten, zodat er transfer is naar de thuissituatie.
We werken met een beperkt groepje kleuters. Wanneer de groep te groot is, zijn er minder leermomenten voor een kind met ASS (vb. in de klas). Het tempo gaat meestal te snel en al hun energie stoppen ze in het vertalen en begrijpen van situaties.
Praktisch
Welkom: activatie door beweging
Terugkoppeling: naar de vorige sessie
Inleiding: prentenverhaal, vertelplaat, poppenspel
Oefenblok 1
Pauze: toiletbezoek+ koek/fruit en drank + geobserveerd vrij spel met nabespreking
Oefenblok 2
Afsluiter: ontspanningsoefening en thuisopdracht/werkpunt van de week