Sluit

SOVA - 3de en 4de leerjaar

Naam groepstherapie

 

SOVA 3de en 4de leerjaar (sociale vaardigheidstraining)

 

Doelgroep/leeftijd

 

  • Kinderen met ASS uit het 3de en 4de leerjaar

 

Doelstellingen

 

  • Ons dagelijks leven bestaat uit een aaneenschakeling van sociale contacten. Sommige kinderen hebben moeite met het leggen van dergelijke contacten, komen in conflictsituaties terecht of weten niet hoe zich gepast te gedragen.
  • Onze doelstelling is om uw kind sociale en communicatieve vaardigheden aan te leren die nodig zijn om zich te kunnen handhaven in sociale situaties (vb. hoe start ik een gesprek, hoe leer ik nieuwe vrienden maken, hoe los ik een conflictsituatie op, hoe kan ik goed samenwerken of spelen met anderen?,...)
  • Wanneer men ervaringsgericht wilt werken, is het beter om sociale vaardigheden te oefenen in groep. In groep kan men verschillende relaties aangaan met onmiddellijke sturing. In de groep worden natuurlijke situaties gecreëerd om de transfer te vergroten, waarbij men sociale vaardigheden gaat  aanleren, verduidelijken en oefenen. Er wordt eveneens ingegaan op de communicatieve vaardigheden en de emotiebeleving van de kinderen (sociale inleving).

 

Programma

 

  • Wij geven onze sociale vaardigheidstraining niet volgens bestaande programma's, maar werken met zelf ontwikkelde therapiesessies. We kiezen hier bewust activiteiten en oefeningen uit die zo dicht mogelijk bij het dagelijkse leven aansluiten om zo oa de transfer te vergroten. Daarnaast willen we op deze manier ook de motivatie binnen de groep behouden, zodat de kinderen graag naar de groep blijven komen en zodat we er een veilige omgeving voor elk kind kunnen creëren. 
  • Thema's die jaarlijks aan bod komen, zijn: 
    - het inoefenen van de verschillende communicatieve vaardigheden zoals het starten en onderhouden van een gesprek, het maken van oogcontact, het stellen van een hulpvraag, het luisteren naar de anderen, het gestructureerd brengen van een verhaal,.... 
    - het herkennen van en leren omgaan met verschillende emoties
    - het leren maken en onderhouden van vriendschappen
    - het leren omgaan met ruzie/conflicten en boosheid
    - het leren samenwerken in groep
    - het leren samen spelen
    Daarnaast kunnen ouders ook nog specifieke zaken aangeven die moeilijk lopen bij hun kind, zodat we eventueel bijkomende thema's of vaardigheden binnen ons bestaand programma nog kunnen aanvullen.

 

Praktisch

 

  • De sessies verlopen steeds volgens een vaste structuur. Het verloop wordt gevisualiseerd aan het bord en de tijd wordt verduidelijkt met behulp van een time-timer.
    • kringmoment
    • activiteit
    • pauze
    • activiteit
    • kringmoment
  • De groep gaat 1 x per week door en duurt telkens anderhalf uur. 
  • De groep bestaat uit maximaal 7 kinderen met 2 therapeuten. 
  • Er wordt in het begin van het schooljaar een info-avond voorzien voor de ouders.
  • De sessies worden verspreid over het volledige schooljaar. Er is geen groep tijdens de schoolvakanties (met uitzondering van de eerste zaterdag van de vakantie, waarbij de groep wel doorgaat).
  • Er wordt gevraagd aan de ouders om 15minuten voor het einde aanwezig te zijn voor een korte feedback over de sessie.