Kinderen uit K3 en K3-bis met een algemene ontwikkelingsachterstand.
Doelstellingen
De kinderen komen tot een vloeiende schrijfmotoriek.
De rode draad is aanpak van werkhouding- en aandachtsproblemen: het uiteindelijke doel is dat de kinderen komen tot taakklaar gedrag.
Programma
Schrijfdans: De verschillende thema's van schrijfdans worden over één schooljaar heen aangeboden. Tijdens therapie wordt een verhaal vertelt als start voor een grofmotorische uitvoering op de muziek, gevolgd door de fijnmotorische uitvoering, eerst op verticaal en nadien op horizontaal vlak.
Fijne motoriek / schrijfstart: De pengreep, schrijfbewegingen worden veelvuldig ingeoefend. In een later stadium komt nauwkeurigheid en leren stoppen aan bod. Naar fijne motoriek wordt bimanueel werken en vingerbeweeglijkheid aangepakt.
Psychomotoriek: Lichaamsbeleving, ruimtebeleving en tijdsbeleving komen aan bod
Werkhouding: We werken volgens de principes van Kaat Timmerman. Kijk- en luisterhouding / papegaaien / nauwkeurigheid / stopgedrag komen aan bod, aan de hand van motorische oefeningen in de grote ruimte en later door middel van bladoefeningen.