Kinderen (vanaf de 2de kleuterklas) en jongeren met een gehoorverlies dat gecorrigeerd wordt door middel van hoortoestellen en/of CI
Doelstellingen
Stimuleren van de emotionele ontwikkeling: empathie tonen, uiten van gevoelens en frustraties, gevoelswoordenschat uitbreiden
Aanleren en inoefenen van fundamentele omgangsvaardigheden: leren omgaan met kritiek, adequaat kritiek geven, discussievaardigheden aanleren, leren samen werken en spelen, regels naleven, elkaar helpen en aanmoedigen.
Psycho-educatie: informatie delen i.v.m. gehoorverlies en apparatuur, communicatieblokkades herkennen
Identiteitsvorming: zicht krijgen op de mogelijkheden en de beperkingen, verwerking en aanvaarding van de handicap, streven naar een positief zelfbeeld, assertieve vaardigheden met betrekking tot doofheid/slechthorendheid
Verwerking van de handicap: uiten van gevoelens en frustraties
Contact met dove en slechthorende leeftijdsgenoten stimuleren
Bevorderen van de spraak- en taalvaardigheid: taaluitbreiding binnen verschillende thema's, passend bij de leefwereld van de groepsleden, stimuleren van spreekdurf
Programma
is afhankelijk van de leeftijd van de kinderen
geen vast programma, wordt jaarlijks herbekeken, volgens de noden die er zijn
Praktisch
wekelijkse sessie van 60 minuten
meestal op maandag of woensdag, tijdstip wordt in heb begin van het schooljaar bepaald
groepen van 3 tot 8 kinderen, ingedeeld volgens leeftijd